egészség

Ülj le, ötös!

Indiában az emberek gyakran ülnek a földön vagy alacsony párnán, ezért a csípőjük nyitottabb, ízületeik mozgékonyabbak, mint a legtöbb nyugati embernek. A jóga gyakorlói számára egyértelmű az összefüggés a hajlékonyság és az általános vitalitás, illetve az ízületi panaszok, emésztési rendellenességek közt, ezért érdemes lenne számunkra átvenni néhány keleti szokást - mint például a földön ülést.

Sok reumatológus szerint az egészségügy túlzottan a szív- és érrendszeri megbetegedésekre koncentrál, nem fordítva elegendő figyelmet az ízületi bántalmakra. Az általánosan elfogadott nézetek szerint közérzetünk és egészségi állapotunk elsősorban a dinamikus testmozgáson és a megfelelő étkezésen alapul, azonban még várat magára a hajlékonyság fontosságának elismerése. Legtöbben túlzottan sok időt töltünk székben ülve, ami nem csak elhízáshoz és szívproblémákhoz, de az ízületi mozgékonyság fokozatos csökkenése miatt mozgásszervi sérülésekhez, fontos tartóizmok gyengüléséhez is vezet. Nem beszélve arról, hogy a rugalmas test általános egészségi állapotunkra is jó hatással van, mivel a keringési és légzési rendszer működéséhez is fontos a jól funkcionáló izomzat.

A hát- és gerincfájdalmakat, illetve a reumát az idősödés természetes velejárójának tekintjük, holott ezek egy kis odafigyeléssel megelőzhetőek lennének. Már az iskolában jó lenne fokozottan figyelni arra, hogy a diákok minél többet üljenek törökülésben, nyújtsanak, lazítsanak a tornaóra keretein belül, hogy megőrizzék gyerekkori hajlékonyságukat. Bár aktuálisan bizonyára nem ez a legnagyobb probléma az oktatási rendszerrel (lásd #tanítanékmozgalom), de talán egyszer eljutunk oda, hogy újragondoljuk az ilyen egyszerű dolgokat is.

Ülj le! De ne székre...

A mindenütt jelen levő kényelmes székeknek és üléseknek köszönhetően könnyen ellustulnak a láb- és hátizmok, főleg, ha nem ellensúlyozzuk rendszeres testmozgással. Ez a folyamat általánosan megfigyelhető minden korosztálynál, de leginkább az ülőmunkát végzőknél és a diákoknál. Ha többet ülnénk a földön, a csípő nyitottabb, a láb izmai rugalmasabbak, a hátizmok erősebbek lennének. Az új lakberendezési trendek már sokszor közelítenek a keleti kultúra felé, így számtalan ülőpárna, alacsony étkező- vagy akár dolgozóasztal között válogathatunk.  És még trendi is! :)

Sokat tehetünk az egészségünkért, ha odafigyelünk, hogy rugalmasak, hajlékonyak maradjunk, a megfelelő mozgás mellett akár olyan egyszerű szokások kialakításával, mint például az ülőpárna használata a hétköznapokban. Eleinte talán kényelmetlen, de a test hamar megszokja az új pozíciót, és néhány hét múlva már olyan természetességgel ülhetsz a földön, mint egy igazi jógi!

Szerző: Gergő
Fotó: Nyul Zsuzsa
Dátum: 2022-10-21